De opdrachtgever is een van de grootste ICT-dienstverleners in Nederland. De organisatie heeft ruim 15.000 applicaties en 16.000 werkplekken in beheer.
Met zoveel applicaties en werkplekken, is het geen verrassing dat er door eindgebruikers (lees: klanten) regelmatig infra verzoeken worden gedaan. Bij de ICT-dienstverlener ontbrak het echter aan een gestandaardiseerd en gestroomlijnd proces voor het indienen van aanvragen. Verzoeken werden via allerlei verschillende wegen ingediend en opgepakt. Met als gevolg:
De hoogste tijd dus om te dromen over een nieuwe, ideale wereld. De droom: overzicht in de service aanvragen en vervolgens inzicht creëren om op strategisch, tactisch en operationeel niveau te kunnen sturen. Oftewel, meer regie op wat de interne organisatie wel en niet doet en dit vervolgens uitwerken in een jaarplan divisie Infra.
Bauhaus bracht de huidige situatie in kaart en formuleerde een realistisch planvan aanpak. Daarbij werd rekening gehouden met de aanwezige technische tooling, om zo veel mogelijk aan te sluiten op wat al aanwezig is. Met behulp van een MVP (Most Valuable Product) werd getoetst of dit in de praktijk ook tot de gewenste resultaten zou leiden.
Door nauw met de opdrachtgever samen te werken ontstond er een partnership waarbij zowel IT als de business (product owners, klantenteams en management) betrokken werd om mee te kunnen doen in de verandering. Bauhaus is hierin de linking pin en is op strategisch, tactisch en operationeel niveau betrokken om te zorgen dat alle partijen gebaat zijn bij de daadwerkelijk operationele oplossing.
Samen met de opdrachtgever bouwde Bauhaus aan een ‘centraal intake loket infrastructuur’. Dit werkt als volgt:
Met dit nieuwe proces werd deel 1 van de droom werkelijkheid: overzicht in de service aanvragen.
Fase 2 van het project focust daarna op coördinatie doormiddel van een voorstel van prioritering aan het management en het creëren van inzicht ten aanzien van de voortgang daarvan. Of ook wel: van registreren naar regisseren. Alle service aanvragen worden getoetst aan de beschikbare capaciteit, bedrijfsdoelstellingen en het jaarplan van de divisie Infra. Met die informatie wordt het mogelijk om te sturen op basis van een integrale jaarplanning en ontwikkelroadmap.
Dit project leverde de opdrachtgever het volgende op:
Fase 2 van het project:
Het betrokken team van Bauhaus bestaat uit een projectadviseur en Service Delivery Manager.
Droom jij ook over regie over je servicemanagement? Met onze ervaring en integrale aanpak brengen we IT-wensen en business doelstellingen bij elkaar. Onze gecertificeerde SIAM-experts maken een gedetailleerde roadmap van het proces en gaan niet weg voordat dit geïmplementeerd en verankerd is. Meer weten over dit project of onze aanpak? We vertellen graag wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.